به طور کلی داکت و ترانکینگ محفظه های امن برای جلوگیری از ضربات مکانیکی هستند. از این دو محصول می‌توان در محیط ھای اداری، اتاق ھای کامپیوتر، اتاق ھای کنفرانس، محیط ھای آموزشی و غیره…. بکار برد ولی ترانک و داکت تفاوت‌هایی زیادی با هم دارند. ما در این مقاله سعی داریم از جنبه های مختلف به بررسی تفاوت داکت و ترانکینگ بپردازیم.

داکت چیست؟

داکت ها در دسته محصولات الکتریکی قرار می گیرند. داکت ها کانال های پلاستیکی درب داری هستند که بمنظور حفاظت و زیبایی مسیر، جابجایی سیستم ها و کابل ها (سیم ها) در داخل ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند. داکت ها جنسی از پلاستیک دارند اما ضد آب نیستند و در مکان هایی که در مسیر آب و بارندگی است کارایی ندارند. غالبآ کاربرد های داکت،شامل محافظت و انتقال کابل ها و زیباسازی فضا و همچنین مسیر انتقال کابل می شود.

 ترانکینگ چیست؟

ترانکینگ نوعی کانال یا محفظه درب دار با سطح مقطع مستطیلی شکل می باشدکه در سیم کشی یا کابل کشی یک ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. ترانکینگ‌ها دارای اجزا و متعلقات مختلفی هستند که با استفاده از آن‌ها می توان کابل‌ها را به انشعابات مختلف برد و امکان سیم کشی در مکان های مختلف ساختمان به این وسیله راخت تر میشود.

از جمله اجزای ترانکینگ می توان به درب، زاویه تخت، بدنه ترانک، زاویه خارجی و داخلی، قطعات اتصال و کادر ماژول اشاره نمود. ترانک ها علاوه بر فضایی برای عبور کابل ها دارای مکانیزمی می باشند که بر روی انها می توان شبکه و پریزهای برق و  کلیدهای خاص را به صورت مستقیم جا ساز کرد. بسیاری تفاوت داکت و ترانکینگ را در همین مورد میدانند که میتوان روی ترانکینگ متعلقات نصب کرد ولی داکت این امکان وجود ندارد

ترانکینگ را جایگزین روش های سنتی سیم کشی است . در روش های سنتی کابل کشی دشوار بود و  از انعطاف پذیری کمی برخوردار بود و امکان گشترش و توسعه کابل پس از استقرار و تمام شدن کابل کشی شبکه دشوار بود ولی اکنون با وجود ترانکینگ این دشواری ها تسهیل یافته است. ترانکینگ یکی از بهترین گزینه ها جهت برای پیاده سازی شبکه های ساختار یافته بشمار میرود.

تفاوت داکت و ترانکینگ

تفاوت داکت و ترانکینگ از لحاظ جنس، قیمت و متعلقات

 

 

“قیمت و سایز”

از نظر قیمت داکت، قیمتی ارزان تر دارد و حتمآ ترانک گران قیمت تر می باشد. حتی میتوان اظهار داشت که هر شاخه ترانک حدودا معادل چهار برابر یک شاخه داکت قیمت دارد.با توجه به سایز بندی داکت و ترانک از ترانکینگ می توان در حجم های بالا، برای مدیریت و توزیع کابل های شبکه، تلفن و برق استفاده نمود در حالی که در داکت ها به دلیل سایز بندی کوچک تر این امکان وجود ندارد.

“پارتیشن”

پارتیشن قطعه ایست داخل ترانک که آن را تقسیم به 2 یا 3 می کند. (بمنظور جداسازی کابل

 

های برق، تلفن و شبکه ) که داکت ها از این ویژگی در خود محروم هستند.

“یکپارچه سازی”

داکت ها معمولآ برای قرار دادن کابل کاربرد دارند و در حجم سیم های کمتر و ابعاد کوچکتر استفاده می شود. در صورتی که استفاده از پریز های شبکه، تلفن و برق در داخل ترانک یک مزیت خاص محسوب می شود که. این امر به یکپارچه سازی و نظم بخشی به زیرساخت کمک موثری می کند.

“جنس”

جنس داکت و ترانکینگ با توجه به شرکت تولید کننده کاملا متفاوت است. ولی بطور کل داکت ها از مقاومت بسیار کمتری در برابر ضربه نسبت به ترانک ها برخوردار هستند. همچنین ترانک ها در انواع مختلف نسوز و ضد آب طراحی و تولید می شوند که در داکت ها این قابلیت وجود ندارد. در برخی ترانک ها از موارد Super PVC برای افزایش مقاومت استفاده می شود.

“متعلقات”

در مورد تفاوت داکت و ترانکینگ بر اساس متعلقات و اتصالات باید گفت که همه به برتری ترانکینگ اعتراف میکنند چرا که ترانک دارای متعلقاتی همچون زاویه داخلی، زاویه خارجی، سه راهی، قطعه اتصال و بست انتهای ترانک است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *