می توان گفت انواع کابل اترنت یکسان نیستند.کابل اترنت به منظور اتصال دستگاه ها به شبکه ساخته شده اند.بسیاری از کاربران با این مشکل که نمی دانند کدام نوع اترنت مناسب است مواجه هستند.در دنیای امروزی درک و تفسیر نام گذاری اترنت و اصطلاحات فنی مرتبط با آن می تواند دردسر ساز باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی این موارد بپردازیم.
Cat به چه معناست؟
به احتمال زیاد تاکنون با این موضوع که Cat5و Cat6e و عناوین دیگری نظیر این دسته بندی می شوند.یقینا اگر در اینترنت جست و جو کرده باشید به این موضوع برخوردید.از نشانه های کلی Cat ها این است که سرعت و فرکانس های بالاتر مبتنی بر مگاهرتز توسط اعداد بالاتر مشخص می شوند.کابل های جدیدتر برای پشتیبانی از پهنای باند، همچون فناوری های دیگر بیشتر در نظر گرفته می شوند.ضمنا این کابل ها از سرعت بیشتری در اتصال و دانلود برخوردارند.قابل ذکر است که Cat مخفف واژه ی Category یا دسته بندی است.
در مورد اینکه سرعت تبادل داده نسبت به بیشتر بودن اترنت، کمتر می شود خیلی نگران نباشید.چرا که طول کابل های مورد استفاده در مصارف شخصی، به ندرت از 100 متر طولی که عمدتا پس از سرعت شروع به کم شدن می کند، تجاوز می کند.معرفی اترنت جدید توسط مهندسان برق و الکترونیک (IEEE) در اواخر سال 2016 انجام شد که نوید بخش بهبود سرعت انتقال چشمگیر نسبت به کابل های Cat5 و Cat6 است.انواع کابل ها با توانایی های هریک در جدول بالا نشان داده شده است.چند سالی تا زمان تجاری سازی و عرضه این استاندارد زمان مانده است.
Cat5 و Cat3
شاید تاکنون هم عده ای از اشخاص از کابل هایCat 5 کمک می گیرند. ولی این کابل اترنت به علت کندی و عدم استفاده از آن ها، چندان مورد استقبال قرار نمی گیرند.توصیه می کنیم در پی خرید این نوع کابل ها نباشید.به طور کلی هم اکنون کابل های Cat3 و Cat5 از رده خارج به حساب می آیند.
Cat 5e
از سرشناس ترین کابل های اترنت که با توجه به هزینه پایین تولید و قابلیت پشتیبانی از سرعت های بیشتر از کابل های اصلیCat 5 وجود دارند باید به Cat 5e اشاره کرد.کابل های Cat 5e با استانداردهای آزمایشی دقیق تری برای از بین بردن تداخل از قبیل انتقال ناخواسته سیگنال میان کانال های ارتباطی شبکه ساخته می شوند. در نتیجه تفاوتشان با کابل های Cat 5 در همین موضوع است.حرف e در واژه ی Cat 5e از واژه ی Enhanced یا بهبود یافته گرفته شده است.
Cat 6
این کابل ها در مقایسه با نمونه های قبل از خودشان دارای انعطاف پذیری کمتری هستند و ساخته شده از روکش آلومینیومی یا محافظ بافته شده هستند.هم چنین از نظر فنی قابلیت پشتیبانی تا حداکثر 10 گیگابایت در ثانیه را دارند.طولشان نبایست از 55 متر بیشتر باشد. روکش گفته شده از زوج سیم های تابیده شده درون کابل اترنت نگه داری می کند و سبب جلوگیری از ایجاد تداخل امواج مزاحم می گردد.ضمنا این کابل ها در مقایسه با cat 5و cat 5e دارای پهنای باند بیشتر برای پشتیبانی برخوردار بوده و از قیمت بیشتری هم برخوردارند.
Cat6a
همواره در کابل های Cat6a از روکش محافظ استفاده می کنند تا در طول های بالاتر سبب حفظ کابل سرعت بالای نقل و انتقال داده می گردد.غلاف روی آن ها به قدری ضخیم بوده که از تداخل جلوگیری کرده و همواره از روکش استفاده می شود.این کابل دارای قابلیت دو برابر پشتیبانی از پهنای باند است.کلمه Augmented به معنی تکمیل شده است که حرف a نیز از اول همین کلمه گرفته شده است.
Cat 7
این کابل ها توانایی این را دارند که طول 15 متری به سرعت معادل 100 گیگابیت در ثانیه برسند.این کابل شبکه ها مجهز به کانکتور اصلاح شده GigaGate45 بوده که همواره از روکش محافظ استفاده می کنند.کانکتور گفته شده کاملا با پورت های اترنت رایج سازگارند.کابل های اترنت فوق از قیمت بالاتری برخوردارند . در عوض از کیفیت بالاتری نیز برخوردارند.این کابل ها از جدیدترین فناوری اترنت برخوردارند و از سرعت تبادل بهتر و پهنای باند بیشتری برخوردارند.
Cat8
این کابل ها از سرعت و پهنای باند بیشتری نسبت به کابل های cat 7 برخوردارند.به زودی کابل های Cat 8 را که درحال پیشرفت هستند در بازار مشاهده خواهیم کرد.
کدام گزینه برای شما مناسب است؟
چگونه می توانیم چیزی را که احتیاج داریم تشخیص دهیم؟
انتخاب کابل اترنت قدیمی سرعتتان را در صورت استفاده از اتصال گیگابایتی کم می کند. انتخاب استاندارد Cat 5 یا جدیدتر برای اشخاصی که سرعت اتصالشان به اینترنت کم است برای نمونه 10 یا 20 مگابیت در ثانیه، انتخاب مناسبی است.پیشنهاد می کنیم کارتان را با سرعت اتصال خانگی خودتان آغاز نمایید.
این مرحله که مرحله بعدی است، در نظر داشتن سرعت برای شبکه خودتان است.درست است که محاسبه چنین موضوعی برای بیشتر کاربران خانگی موضوعی غیر ضروری می باشد، اما برای انتقال بیشتر فایل های بزرگ به کامپیوترتان یا استریم محتوایی ویدئویی با کیفیت و نیازمند به پهنای باند بالا نیازمند کابل اترنت هر چه بهتر هستید.این گونه مشکلاتتان نیز به حداقل می رسد.
روترهای ارزان قیمت فقط از اترنت حداکثر تا 100 مگابیت در ثانیه پشتیبانی می کنند. پس انتخاب و تهیه کابل های جدید تر ازCat 5 امری بیهوده است.برترین روترهای خانگی نیز به ندرت دارای پشتیبانی از سرعت های اینترنتی گیگابایتی هستند. نتیجتا پیشنهاد می کنیم با خیال آسوده از کابل cat 6 کمک بگیرید.این نوع کابل کلیه نیازهایتان را رفع می سازد.انتخاب کابل های Cat 6 aو Cat 7 هم مهم نبوده و فقط هزینه تان را افزایش می دهدو
فلسفه و واژه نامه اترنت
برای اترنت برخی علائم و اختصارات در نظر گرفته شده است که امکان دارد سر در گمتان کند.در ادامه این اصطلاحات و معانیشان را بیان می کنیم که هنگام خرید امکان تشخیصشان برایتان فراهم باشد.
TP: Twisted Pairs
زوج به هم تابیده یا twisted pairs اصطلاحی فنی بوده که نمایانگر تابیده شدن سیم های درون این کابل به همدیگر است.این کابل فقط از لحاظ حداکثر طول و افت سرعت در رده ی پایین تری نسبت به کابل کشی فیبر نوری هستند.این زوج به هم تابیده شده به عنوان استانداردی برای این صنعت شناخته شده است.
UTP: Unshielded Twisted Pairs
کابل هایی که فاقد روکش آلومینیومی یا بافته شده هستند، زوج به هم تابیده بدون روکش یا UTP نام دارند. واژه ی UTP مخفف Unshielded Twisted Pairs می باشد.علت کیفیت سیگنال پایین تر در این کابل ها و افزایش امکان تداخل نیز به علت این است که فاقد روکش آلومینیومی یا بافته شده اند.در حالی که همین موضوع سبب انعطاف پذیری بیشترشان ضمن قیمت کمشان می شود.

: Shielded Twisted Pairs
SSTP یا زوج به هم تابیده روکش دار مخفف واژه ی Shield Twisted Pairs می باشد.چیزی که سبب کم شدن نویز می شود و نتیجتا موجب افزایش کیفیت اتصال می شود بهره مندی از روکش محافظ است.جنسشان از مس یا یکی از پلیمرهای رسانای دیگر می باشد که محافظتشان توسط روکش های بافته شده انجام می شود.
Foiled Twisted Pairs
FTP یا زوج به هم تابیده توسط روکش های آلومینیومی که با عنوان SFTP هم از آنها یاد می شود توسط روکش های فویل آلومینیومی حفاظت می شوند.روکش های فوق سبب کم شدن نویز و نهایتا بیشتر شدن کیفیت اتصال می شود.این واژه مخفف Foiled Twisted Pairs می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *