مودم چیست؟

مودم دستگاهی است که سیگنال آنالوگ را به داده‌های دیجیتال تبدیل می‌کند.  مودم مخفف  Modulator/ Demodulator است یعنی  کار مودم مولسیون ودمودلاسیون داده است. در توضیح آن باید به توضیح فناوری دیجیتال و آنالوگ بپردازیم. فناوری رایانه صرفاً دیجیتالی است، یعنی برای انتقال و دریافت اطلاعات به سیگنال صفرو یک متکی است، فناوری تلفن، حتی تا به امروز، آنالوگ است، به این معنی که از سیگنال‌های متناوب برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کند.

مدولاسیون یعنی تبدیل داده‌های آنالوگ به دیجیتال و دمولاسیون داده به معنی تبدیل داده‌های دیجیتال به آنالوگ است. از آنجایی که  برای اتصال به اینترنت از خطوط تلفن از استفاده می‌شود، به دستگاهی نیاز است که کار تبدیل سیگنال‌ها را انجام دهد این دستگاه همان مودم است.

مودم

علاوه برآن، مودم رمزگذاری و رمزگشایی داده ها را نیز برعهده دارد. امروزه تفاوت اصلی بین مودم ها در پروتکل‌های رمز گذاری و رمزگشایی است.

مودم شبکه

مودم دستگاه مهم پسیو شبکه است که امکانه اتصال شبکه به اینترنت را فراهم می‌کند. سازو کار مودم شبکه این طور است که مودم را از هر نوعی که باشد به خط تلفن متصل می‌کنند، مودم داده را دریافت کرده و به سیگنال های دیجیتال تبدیل میکند. یک مودم در شبکه به روتر متصل است. روتر به تمام نود های شبکه اتصال دارد از این امکان اتصال تمامی نودهای شبکه به اینترنت فراهم می‌شود.

مودم شبکه

انواع مودم شبکه

مودم ADSL

مودم ADSL  از سری مودم‌های DSL است. مودم های  DSL  از خط تلفن برای انتقال داده  با سرعت بالا استفاده می‌کنند در صورت استفاده از مودم ADSL سرعت آپلود 1.5 تا 9 مگابایت بر ثانیه و سرعت دانلود 16 تا 640 کیلوبایت در ثانیه امکان‌پذیراست.

وقتی از کلمه ADSL استفاده می‌کنیم، به این معنی است که داده‌ها با سرعت‌های مختلف ارسال و دریافت می‌شوند. به این معنی که مودم شما داده‌ها را با یک سرعت برای ارائه دهنده خدمات ارسال می‌کند و داده هایی که از ارائه دهنده خدمات دریافت می‌کنید با سرعت متفاوتی هستند. از این رو، کلمه نامتقارن در ADSL در این کلمه آورده شده است .

مودم Adsl

مودم VDSL

یکی دیگر از رایج ترین مودم‌های نوع DSL مودم VDSL است. مودم‌ها و روترهای VDSL اتصالات پهن باند قابل اعتماد و پرسرعتی را ارائه می‌کنند که نیازهای اینترنت شبکه را از خدمات پخش ویدئو گرفته تا کنفرانس‌ها  برآورده می‌کند. VDSL یک فناوری نسبتاً جدید است که به ما سرعت اتصال و دانلود سریع‌تر تا 100 مگابیت در ثانیه را می‌دهد (و انتظار می‌رود VDSL2 حتی سریع‌تر از مودم‌های DSL و مودم‌های ADSL باشد)

مودم بیسیم

مودم بیسیم نیازی به اتصال به سیم تلفن ندارد و سرعتی فراتر از مودم های دیگر داده ارسال می‌کند.

قیمت مودم به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت مودم به برند، پروتکل رمزگذاری، سرعتی که ارائه می‌دهد بستگی دارد. امروزه مودم های ترکیبی به صورت مودم روتر و مودم اکسس پوپینت برای کاربرد شبکه‌ موجود هستند که تاحدود زیادی می‌توانند در هزینه‌هایی شما صرفه‌جویی کنند.

راهنمای خرید مودم

امنیت مودم

مدل‌های جدید عموماً از مدل‌های قدیمی‌تر ایمن‌تر هستند.  مدل های جدید پورتکل های امنیتی به روز ارائه میدهند که شبکه را در برابرخطرات محافظت میکند.

 پشتیبانی و گارانتی

امروزه اکثر برندها گارانتی و پشتیبانی ارائه میدهندولی باید به نوع و کیفیت این پشتیبانی دقت کرد. نکته اول در بحث گارانتی بررسی مدت زمان گارانتی و پشتیبانی رایگانی که شرکت سانده برای مشتری در نظر گرفته است .

سازگاری با ISP

برای خرید مودم مناسب ، باید مشخصات فراهم آورده سرویس و نوع اینترنتی که شرکت برای شما فراهم می‌کند نیزجستجو کنید.  اکثر ISP ها منابعی برای مودم‌هایی دارند که برای اینترنت خود تایید کرده‌اند که می‌توانید با مراجعه به سایت آنها را پیدا کنید.

 

مودم مناسب برای اینترنت مناسب

مهم ترین نکته ای که باید هنگام خرید مودم به درستی انجام شود، خرید نوع مودم مناسب برای اینترنت است. در ادامه رایج‌ترین انواع اتصالات اینترنتی و مودم‌هایی که برای آن‌ها استفاده می‌شوند، آورده شده است.

  • اینترنت کابلی – مودم کابلی
  • اینترنت DSL – مودم DSL
  • فیبر نوری – بدون نیاز به مودم (فقط روتر)
  • ماهواره – مودم ماهواره ای
  • 3G/4G/5G – مودم LTE
  • Dial-up – مودم Dial-up

ممکن است این مورد کاملا بدیهی به نظر برسد ولی ممکن است برای شما یک مودم   VDSL جذاب باشد ولی برای منطقه شما در دسترس نباشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *