رک چیست و چه مزایایی دارد؟

رک محفظه‌ای است که  به طور موثری فضای استفاده از تجهیزات را بهینه می‌کند. رک برای برای نگهداری و حمل و نقل تجهیزات مهمی چون روتر، سوئیچ و سرور استفاده می‌شود. وقتی حرف از تجهیزات رک می‌شود، منظور تجهیزات پشتیبان است تجهیزاتی به غیر از روتر، سرور و سوئیچ. این متعلقات برای کردن درست تجهیزات اصلی به کار برده می‌شود.

ولی متعلقاتی که به عنوان تجهیزات پشتیبان درون رک قرار می‌گیرد، شامل چه مواردی است؟ در ادامه مهم‌ترین تجهیزاتی پشتیانی که درون رک قرار می‌گیرد، توضیح می‌دهیم.

بلانک پنل

بلانک پنل یکی از مهم‌ترین تجهیزات رک است که د رعین سادگی کاربرد موثری در عملکرد تجهیزات اصلی چون سرور ایجاد می‌کند. به یک پانل خالی، پانل پرکننده نیز می‌گویند. این پنل‌ها از آن‌جهت با نام پانل‌های پرکننده شناخته می‌شوند زیرا عملکرد پرکننده کردن فضای خالی را نیز انجام می‌دهند.

از آنجایی که مراکز داده به طور فزاینده‌ای درحال پیچیده شدن هستند و مجبورند عملیات سنگین را در یک فضای محدود انجام دهند، نیاز به راه‌حل‌های خنک‌کننده مؤثر بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. این بدین معنی است که باید به راه‌حل‌های ساده و در عین حال موثر برای کنترل گرمای روی آورد. یکی از این راه‌حل‌ها که مراکز داده مدتی است از آن استفاده می‌کنند، استفاده از بلانک پانل‌هاست.

بلانک پنل‌ از مخلوط شدن هوای سرد و گرم جلوگیری می‌کند. هنگامی که هوای گرم و خنک جدا از هم باشند، مدیریت خنک کننده‌گی مراکز داده بسیار آسان‌تر می‌شود. با جلوگیری از ورود هوای گرم به سیستم می‌توان هزینه‌های خنک‌کردن را به میزان قابل توجهی کاهش داد.
بلانک پنل نه تنها جریان هوا را تنظیم می کنند، بلکه نمای کامل‌تر و منظم تری به کل مجموعه می‌دهند. پس وظیفه دیگر بلانک پنل مدیریت و سازماندهی تجهیزات درون رک است.

بلانک پنل در تجهیزات شبکه

ویژگی‌های یک بلانک پنل خوب چیست؟

قبل از این که این سوال را مطرح کنید بهتر است از خود بپرسید چه بلانک پنلی مناسب شبکه من است؟ بلانک پنل‌ها به اندازه بسیاری از تجهیزات رک و  اجزای سخت افزاری دیگری که در یک مرکز داده وجود دارند، متنوع نیستند، سادگی اولین شاخصه بلانک پنل‌هاست. با این حال، مواردی وجود دارد که ممکن است هنگام خرید پانل‌های خالی برای مرکز داده خود، بهتر است در نظر بگیرید.

اولین چیزی که باید در نظر بگیرید، جنس پنل است. بلانک پنل‌ها یا پلاستیکی یا فلزی هستند. نوع پلاستیکی دوام کمتری نسبت به پانل‌های فلزی دارند، اما مزایای کلی آنها بیشتر است. مزایایی مثل مقرون به صرفه بودن، سهولت نصب، کمک به جریان هوا.

از طرف دیگر، پانل‌های فلزی طول عمر بالایی دارند اما گران‌تر هستند  و نصب آن ها سخت‌تر است. بنابراین، اگر به دنبال یک راه حل طولانی مدت و ایستا هستید، باید به سراغ پانل‌های فلزی بروید.
تفاوت دیگر پانل‌های خالی را می توان در نحوه نصب آنها یافت. پنل‌های که با پیچ نصب می‌شوند و پانل‌های ساده که برای اتصال به هیچ ابزاری نیاز ندارند.

پچ پنل

پچ پنل با ارائه دسترسی سریع و آسان به پورت‌ها و اتصالات یکی از بهترین راه‌ها برای مدیریت یک شبکه محلی گسترده (LAN) ایجاد می‌کند. پچ پنل در طیف وسیعی از اندازه‌ها موجود است. هدف اصلی استفاده از پچ پنل مدیریت کابل و پورت است.
پچ پنل‌ها با ساده کردن سازماندهی کابل‌ها و اتصالات، مدیریت شبکه شما را بهبود می‌بخشند. پچ پنل‌ها حتی به شما این امکان را می‌دهند که اتصالات کابل‌هایتان را تغییر دهید. نکاتی که در خرید پچ پنل باید در نظر بگیرید.

 

انواع اتصالات پچ پنل

اولین نکته در هنگام خرید پچ پنل این است که شما به چه نوع اتصالاتی نیاز دارید. اگر به اتصالات اترنت RJ45 نیاز دارید، باید روی پچ پنل‌هایی تمرکز کنید که به صورت استاندارد با آن اتصالات ارائه می‌شوند. اگر می‌خواهید ترکیبی از گزینه‌های اتصال را داشته باشید، می‌توانید نوع مدولار تهیه کنید.

 

تجهیزات رک (پچ پنل)

نگهدارنده کابل

شاید اولین و مهمترین تجهیزات رک که گاها نادیده گرفته می‌شود، نگهدانده کابل باشد. بسیاری از رک‌ها دارای حفره‌هایی هستند که کار مدیریت و مسیریابی کابل را انجام می‌دهد. اگر رک شما به این مورد مجهز نیست، به فکر تهیه نگهدانده کابل و مسیریابی منظم کابل باشید.

نگهدانده کابل عمودی برای سازماندهی کابل‌ها از بالا به پایین و نگهدارنده‌گان کابل افقی برای هدایت کابل‌ها و نگه داشتن آنها دقیقاً در همان سطح تجهیزات نصب شده، طراحی شده است. همچنین می‌توانید از قلاب و حلقه کابل برای ایمن نگه داشتن و  و بسته بندی کابل استفاده کنید.

تجهیزات رک (نگهدانده کابل)

لایت پنل

اگر تمام تجهیزات را درون رک قرار داده اید باید به فکر روشنایی درون رک باشید. این روشنایی توسط لایت پنل تامین می‌شود. لایت پنل معمولا یک چراغ ال ای دی کوچک است که فضای کمی را اشغال می‌کند.

تجهیزات رک (لایت پنل)

پاور ماژول

اکنون که یک رک را انتخاب کرده‌اید، باید به فکر برق رسانی به تجهیزات رک باشید . لایت پنل همان یک واحد توزیع برق منبع تغذیه اضطراری (UPS) برق است که برای راه‌اندازی تجهیزات درون رک به کار گرفته می‌شود.

متعلقات رک دیگر

سایر لوازم جانبی رک عبارتند از سینی‌ رک، فن، چرخ هایی که باعث حرکت رک میشود و موارد دیگر… هر کدام از این موارد باعث بهبود عملکرد تجهیزات اصلی رک می‌گردد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *