0350056 C1 Desk

کابل شبکه : در حال حاضر از کابل های مختلفی در شبکه ها استفاده می شود.نوع کابل کشی مورد استفاده در یک شبکه از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.اگر هدف داشتن شبکه ای را داریم که از حداق مشکلات برخوردار بوده و توانایی استفاده مفید از پهنای باند را ضمن به درستی قراردادن خدماتش در اختیار کاربران، باید از سیستم کابلینگ مناسب کمک بگیریم.هنگام طراحی یک شبکه باید با رعایت مجموعه قوانین موجود در سیستم کابلینگ مناسب، شبکه ای با حداقل مشکلات را طراحی کرد.با توجه به اینکه استفاده از شبکه های بدون کابل هم در ابعاد وسیعی پیشرفت کرده است اما بیش از 95% سازمان ها از سیستم شبکه ای کابلی کمک می گیرند.

ايده های آغازین کابل شبکه

ايده مبادله اطلاعات به صورت ديجيتال ، خلاقیتی نو درجهان امروز به شمار می رود. درسال 1844 فردی با عنوان”ساموئل مورس”   ، يک پيام را  از Washington D.C به Baltimore و با استفاده از اختراع جديد خود (تلگراف)، ارسال کرد. با اين که از آن موقع زمانی زيادی سپری شده است و ما امروزه بیننده شبکه های کامپيوتری وسیع و در عين حال پيچيده ای می باشيم اما می توان ادعا کردکه اصول کار ، همان اصول و مفاهيم گذشته می باشد.

 

تلگراف و تله تايپ رايتر ، پيشگامان  مبادله داده هستند. طی سی و پنج سال اخير همه چيز با سرعت بالا و غيرقابل تصوری تغییر کرده است.ضرورت ارتباط کامپيوترها با يکديگر و  با سرعت بالا ، مهمترين علت پياده سازی تجهيزات شبکه ای سريع ، کابل هائی با مشخصات بالا و سخت افزارهای ارتباطی پيشرفته می باشد.

اجرای تکنولوژی های جديد شبکه

اترنت در سال 1970 توسط شرکت زيراکس و در مرکز تحقيقات Palo Alto در کاليفرنياراه اندازی شد. در سال 1979 شرکت های DEC و اينتل با پيوستن به زيراکس ، سيستم اترنت را برای استفاده عموم ، استانداردسازی کردند. اولين مشخصه استاندارد در سال 1980 توسط سه شرکت فوق و با نام Ethernet Blue Book ارائه شد استاندارد DIX.

اترنت يک سيستم ده مگابيت در ثانيه است ( ده ميليون صفر و يا يک در ثانيه)  که از يک کابل کواکسيال بزرگ  به عنوان ستون فقرات و  کابل های کواکسيال کوتاه در فواصل 5 / 2 متر در جهت ايستگاههای کاری استفاده میکند. کابل کواکسيالی که به نام ستون فقرات استفاده می شود، Thick Ethernet و يا 10Basee5 نام دارد که در آن  10 به سرعت انتقال اطلاعات در شبکه اشاره داشته ( 10 مگابيت در ثانيه ) و واژه Base نشاندهنده سيستم Base band است . در سيستم فوق ، از تمامی پهنای باند به منظور انتقال اطلاعات بهره می گیرند.در  درBroad band    در جهت استفاده همزمان ، پهنای باند به کانال های فراوانی تقسيم می شود. عدد 5 هم شکل خلاصه شده ای برای نشان دادن حداکثر طول کابلی است که می توان استفاده کرد در اين مورد خاص 500 متر

 

موسسه IEEE در سال 1983 نسخه رسمی استاندارد اترنت راتحت عنوان IEEE 802.3و در سال 1985 ، نسخه شماره دو را تحت عنوانIEEE 802.3a ارائه داد. اين نسخه با عنوانThin Ethernet  و يا 10Base2  مشهور شد.حداکثر طول کابل 185 متر می باشد و عدد 2 بیانگر اين نکته می باشدکه طول کابل می تواند تا مرز 200 مترهم برسد.

از سال 1983 تاامروز، استانداردهای متفاوتی ارائه شده است که يکی ازمقاصد مهم آنان ، تامين پهنای باند مناسب در جهت  انتقال اطلاعات می باشد. در حال حاضر بیننده رسيدن به مرز گيگابيت در شبکه های کامپيوتری هستیم.

 

کابل شبکه (UTP (Unshielded Twisted Pair

کابل UTP يک نمونه ازرایجترین کابل های مورد استفاده در شبکه های مخابراتی و کامپيوتری می باشد.از کابل های فوق ، افزون بر شبکه های کامپيوتری در سيستم های تلفن نيز بهره می گیرند( CAT1 ). شش نوع کابل UTP  متنوع وجود دارد که می توان با دقت داشتن به نوع شبکه و اهداف مورد نظر از آنها کمک گرفت کابل CAT5، رایج ترین گونه کابل UTPبه شمار می آید.