پچ پنل چیست؟

پچ پنل ها ابزاری هستند که در شبکه برای سهولت در ایجاد ارتباط  و مدیریت کابل در مراکز داده به کار برده میشوند. شاید استفاده از پچ پنل ضروری به نظر نیاید  اما طی قطعا می تواند به کیفیت و بهبود روند ارتباطات شبکه ای کمک بسیار موثری کند.

پچ پنل یکی ازتجهیزات غیر فعال شبکه بشمار میرود که وجود آن در راه اندازی یک شبکه و بستن رک کمک میکند. وقتی دستگاه های زیادی به سوئیچ، سرور و یا تجهیزات شبکه متصل شوند، با حجم وسیعی از کابل های شبکه روبرو خواهیم شد. در چنین مواقعی مدیریت کابل ها و سیستم مشکل می شود.  پچ پنل ها  بین نقاط انتهایی کابل های شبکه و تجهیزات شبکه ای قرار می گیرد و به جای اینکه کابل های شبکه مستقیما” به این تجهیزات وصل شوند از طریق آن وصل می شوند. در واقع پچ پنل نقش واسط را بازی میکند.

وظیفه اصلی پپچ پنل سازماندهی کابلهایی است که  به رک وارد میشوند. از پچ پنل ها بمنظور جلوگیری از اتصال مستقیم ایستگاه کاری به کابل های شبکه استفاده می شود. همچنین پچ پنل ها دارای پورت های ورودی و خروجی هستند که کابل های شبکه به پورت های ورودی و پچ کورد ها به خروجی این تجهیزات وصل می شوند.

پچ پنل مثل یک جعبه تقسیم عمل میکند و موجب مدیریت آسان تر شبکه می شوند. استفاده از پچ پنل برای سیستم های شبکه ضروری نیست اما در صورت عدم استفاده از این تجهیزات در محیط با مشکلات مختلفی روبه رو خواهیم شد.

انواع مختلفی از پچ پنل ها در بازار آی یتی و شبکه عرضه میشود که در این مقاله به اخص در مورد پچ پنل 24 پورت CAT6 SFTP لگراند صحبت خواهیم کرد.

پچ پنل 24 پورت Cat6 Sftp لگراند

پورت ها در پچ پنل

پچ پنل در واقع یک تابلو شامل تعدادی پورت است که درون رک قرار می گیرد. کابل های زوج سیمی که به قسمت های مختلف ساختمان حرکت کرده اند با آچار پانچ و به پشت پچ پنل وصل می شوند. پچ پنل ها در کل از دو قسمت تشکیل شده اند که یکی از آنها کیستون و دیگری فریم پچ پنل یا همان بدنه  اصلی است. در بعضی از مدل های پچ پنل، کیستون ها به صورت از پیش نصب شده بر روی آن ها لحاظ شده است و دیگر نیازی به خرید جداگانه کیستون نخواهید داشت. پچ پنل از تعدادی پورت جهت اتصال و مدیریت کابل های مسی و فیبرنوری تشکیل شده است.

لازم به ذکر است پچ پنل ها در تنوع تعداد پورت ساخته میشوند. منظور از پورت تعداد کیستون هایی است که کابل شبکه درون آن وارد میشود.
12و24 و 48 پورت متداول ترین انواع پچ پنل هاست. پچ پنل 24 پورت در بازار چز پر تقاضا ترین پچ پنل هاست و برای شبکه ها و مراکز داده متوسط مناسب است. پچ پنل 24 پورت CAT6 SFTP لگراند نیز 24 پورت دارد.

انواع پچ پنل از لحاظ عایق

این که پورت ها در پچ پنل دارای محافظ باشند یا خیر تعیین میکند که پچ پنل در برابر نویز مقاوم است یا خیر. اساسا دو نوع پچ پنل از لخاظ مقاومت در برابر نویز ساخته میشود. پچ پنل نوع utp و پچ پنل نوع sftp در نوع utp کیستون ها فاقد عایق محافظتی هستند و نویز محیط میتواند روی داده کابل اثر بگذارد از این رو اگر محیطی  که این پچ پنل در آن استفاده میوشود آسیب زا است پسشنهاد میشود از  پچ پنمل نوع sftp  استفاده شود. در این نوع کیستون ها دارای عایق های محافظتی هستند. به طوریکه داده هایی که از کابل وارد کیستون میشوند نیز محافظت شده باقی میمانند.

پچ پنل 24 پورت CAT6 SFTP لگراند از نوع کاملا محافظت شده است و در برابر نویز مقاومت خوبی از خود نشان میدهد.

انواع پچ پنل از لحاظ دسته بندی

همان طور که کابل شبکه در دسته های cat3 تا cat8 ساخته میشوند. پچ پنل ها نیز در دسته بندی های مختلف ساخته میشوند مثلا پچ پنل 24 پورت CAT6 SFTP لگراند متعلق است به دسته cat6. که در آن تا انتقال سرعت داده خاصی امکان پذیر است.

آشنایی با پچ پنل 24 پورت CAT6 SFTP لگراند

پچ پنل 24 پورت CAT6 SFTP لگراند  محصولی بسیار باکیفیت از شرکت لگراند است. لگراند یک گروه صنعتی فرانسوی است که تولید کننده انواع سوئیچ ها، اتصالات الکتریکی و سایر تجهیزات شبکه می باشد. شرکت لگراند یک شرکت شاخص و معتبر فرانسوی است که در حوضه تولید تجهیزات الکتریکی، تجهیزات پسیو شبکه، تجهیزات کابل کشی ساختار یافته و … درحال فعالیت است. بسیاری از موارد تجهیزات و راه حل های ارائه شده توسط این برند تبدیل به یک استاندارد جهانی شده اند. همانطور که اشاره نمودیم لگراند شهرت زیادی در زمینه کابل کشی ساختار یافته دارد و پچ پنل های این شرکت از جمله تجهیزات آن در این زمینه می باشد.

این محصول دارای 24 عدد کیستون همراه از نوع Cat6 STP بمنظور قرارگیری در 4 قسمت در نظر گرفته شده و روی بدنه پچ پنل می باشد. هرکدام از این 4 قسمت، حداکثر گنجایش 6 کیستون را در خود دارند و ضمن تفکیک، قابلیت دسترسی جداگانه را برای کاربر فراهم می کند.

پچ پنل 24 پورت CAT6 SFTP لگراند دارای عایق محافظ است، به عبارنی تمام کیستون های آن از نوع شیلد دار است که مقاومت بسیار بالایی در برابر انواع نویز و تداخل الکترومغناطیسی داراست، بنابراین میتوان از آن در کنار کابل های شبکه شیلد دار (SFTP یا FTP) استفاده کرد.

از مشخصات این محصول می توان به طول 19 اینچ و ارتفاع 1 یونیت ان، زاویه ی تخت، قلاب های نگهدارنده کابل و همچنین وجود محفظه ای در جلوی پچ پنل جهت نوشتن یادداشت اشاره نمود.

عدم استفاده از پچ پنل چه عواقبی به همراه خواهد داشت؟

اگر بخواید سروری رو از روی یک سوئیچ به سوئیچ دیگه ای متصل کنید، باید برید پست رک سرور که احتمالا پر گرد و خاکه و لباساتون حسابی مورد عنایت قرار می گیره. وقتی میخواید کلاینت خاصی رو به دلیل خاصی مستقیما به یکی از Device های اتاق سرور وصل کنید باید یک کابل مجزا براش بکشید یا اینکه با Tester سر کابلشو پیدا کنید. اگر بخواید فیزیکی کابل یکی از کلاینت ها رو از سوئیچ بکشید. یا ترتیب اتصال سرور ها و سوئیچ ها رو عوض کنید هم به مشکل می خورید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *