کابل شبکه چیست؟

کابل شبکه مفهومی گسترده‌ از انواع کابل‌های مورد استفاده در شبکه‌های مختلف می باشد.در واقع کابل شبکه بستر ارتباطی کابلی قرار گرفته که به جهت تبادل داده، اشتراک گذاری و برقراری اتصال دستگاه‌های یک شبکه به یکدیگر یا به سایر شبکه‌ها مورد استفاده قرار می گیرد.به عبارت دیگر این کابل‌ها بمنظور اتصال و انتقال اطلاعات بین یک شبکه و رایانه استفاده می‌شوند.کابل شبکه متنوعی در بازار وجود دارد.برای شبکه‌های با شرایط متفاوت، کابل‌های متفاوتی نیز نیاز است.

کابل های زوج تابیده‌شده یا Twisted Pair

در کابل های زوج بهم تابیده شده 8 عدد سیم داخل کابل شبکه قرار گرفته اند. که به صورت چهار جفت دوتایی که بر روی هم تابیده شده‌اند قرار دارند. به عبارت دقیق تر این دسته زوج ها کاملآ بر روی هم تابیده شده‌اند، به این معنا که اگر روکش کابل را بگشایید و داخلش را نگاه کنید، خواهید دید که سیم‌ها به روی یکدیگر تاب خورده‌اند.تابیده شدن این کابل ها موجب شده تا مشخصه‌های الکتریکی کابل استاندار شوند. همچنین این تابیدگی باعث کاهش نویز یا پارازیت های الکتریکی موسوم به تداخل الکترومغناطیسی یا‌ EMI نیز می‌شود.

کابل شبکه زوج تابیده‌شده براساس استانداردهای مختلفی ساخته شده‌ است که با گذشت زمان و بهبود استانداردها، سرعت و پهنای باند آن ها نیز افزایش یافته است.

کابل شبکه Cat6 Sftp Cca بلدن

دسته بندی کابل بهم تابیده شده

کابل های زوج سیم به هم تابیده شده در دو دسته قرار می گیرد، این دسته بندی بر اساس روکشی که اطراف کابل را احاطه می کند انجام می گیرد.

  • کابل زوج سیم به هم تابیده بدون روکش یا UTP مخفف Shielded Twisted-Pair
  • کابل زوج سیم به هم تابیده روکش دار یا STP مخفف Unshielded Twisted-Pair

به طور استاندارد هم کابل‌های شبکه به دسته‌های CAT1 تا CAT8 دسته بندی می‌شوند. این دسته‌ها از CAT1 مخفف Category و یا دسته شروع شده و به CAT8 می‌رسند.

کابل CAT6

کابل  CAT6 یک جفت کابل پیچیده استاندارد است که برای اترنت و دیگر لایه های فیزیکی شبکه  استفاده میشود که مطابق با استانداردهای رده 5/5e و رده استاندارد کابل 3 سازگاری دارد ، همچنین استاندارداین کابل به واسطه ی اتحادیه صنعت ارتباط از راه دور و اتحادیه صنایع الکترونیکی (EIA/TIA) تایید شده است. در واقع Cat6 نسل ششم از زوج کابل های اترنت بهم تنیده شده است که در شبکه های خانگی و اداری بسیار قابل استفاده است .

روکش کابل شبکه

کابل شبکه Indoor (فضای داخل ساختمان):

دارای روکشی از جنس PVC یا LSZH می باشد و در برابر عوامل محیطی همچون آب، سرما، نور خورشید و گرما، گرد و غبار، ضربه، کشش و غیره… مقاومت بالایی ندارند.

کابل شبکه Outdoor (فضای باز):

این محصول دارای یک روکش اضافی معمولاً از جنس پلی اتیلن یا PE بمنظور حفاظت در برابر عوامل محیطی است.

کابل شبکه CAT6 SFTP CCA بلدن طول 305 متر

شرکت بلدن برندی آمریکایی واقع در ایالت میسوری که در سال 1902 تأسیس شده است و از بزرگ ترین شرکت‌های آمریکا در زمینه تجهیزات زیرساختی شبکه به خصوص انواع کابل ها بشمار میرود.کابل شبکه CAT6 SFTP CCA بلدن یکی از تجهیزات این شرکت محسوب میشود که از سرعت، توانایی حذف نویز  برخوردار است .این کابل دارای شیلد و فویل جهت محافظت بیشتر در برابر نویز است و این نمونه از کابل شبکه بلدن در دسته بندی Cat6 قرار میگیرد.

استفاده از این نوع کابل در شبکه‌های حرفه‌ای و بزرگ تا شبکه‌های کوچک خانگی امکان پذیر می باشد، همچنین به دلیل وجود شیلد‌ می‌توان از آن در محیط‌ های پرنویز و صنعتی نیز استفاده موثری کرد. روکش این کابل شبکه CAT6 SFTP CCA بلدن به رنگ طوسی است و جنس روکش آن از نوع PVC می باشد.مغزی این محصول بلدن از جنس مس می باشد.

کابل شبکه Cat6 Sftp Cca بلدن

ویژگی های کابل شبکه CAT6 SFTP CCA بلدن:

  • سرعت آن برابر با 10 گیگابیت بر ثانیه و پهنای باند آن به 250 مگاهرتز می رسد.
  •  کابل‌های Cat6 با تجهیزات هم نوع خود مانند کیستون و پچ پنل Cat6 سازگاری و کارایی بهتری دارند.
  • از سرعت بسیار خوب انتقال داده‌ها بهره میبرد.
  • مغزی تمام مسی
  • قیمت مناسب نسبت به توانایی‌ها و کیفیت ساخت
  • مقاومت بسیار خوب در برابر نویزها

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *