محفظه ای که سرور یا متعلقات شبکه از قبیل سوئیچ، روتر، مودم و… در خود جای می دهد رک نام دارد وبا در نظر گرفتن گونه رک از سرورپشتیبانی کرده و هم به منظور تهویه و پیشگیری از آسیب های فیزیکی خصوصا فشار و ضربه و بهبود عملکرد سرور در خود قرار می دهد. ضمن اینکه رک شبکه در 2 نوع دیواری و ایستاده عرضه می شود.مقیاس اندازه گیری رک یونیت Unit نام دارد.هریونیت از اندازه ای برابر 5 سانتی متربرخوردار است اندازه رک ها عموما میان 4U تا 49 Uمی باشد.

انواع رک
طبقه بندی رک ها عمدتا در دو نوع ایستاده و دیواری است. در ادامه با ماز کابل (کابل مازندران) همراه باشید تا هر نوع از رک ها را مورد بحث قرار دهیم.
رک های دیواری
این رک ها اغلب با عمق 35، 45، 6 سانتی مترو ارتفاع 5،6،7 و 9 یونیت سانتی متری وجود دارد.نکته قابل توجه دیگر عمق رک های ایستاده خیلی بیشتر از رک های دیواری بوده یعنی رک های دیواری 9 یونیت توانایی باز شدن از بغل را دارا هستند و قادر به چرخش تا 100 درجه هستند.افزون بر این امکان اشراف کامل به پشت رک های دیواری برای کاربران فراهم است.رک های دیواری که 9 یونیت دارند معمولا در سوییچ هایی که مازول پشت دارند به کار می رود.
رک های ایستاده
به منظور سهولت در مدیریت انواع پچ پنل، سوییچ،یو پی اس، سرورو قطعات دیگر رکمونت 19 اینچی را یک جا گردآوری می نمایند.
تجهیز شده از1 عدد فن ، 4عددپایه ثابت، 4 عدد چرخ و یک بسته پیچ و مهره است.افزون بر این شامل ورودی برای انواع کابل هامی باشد که نشات گرفته از بالا و پایین رک هستند.رک شبکه ایستاده دارای عمق 60،80،100 سانتی متر و ارتفاع 16،21،28،36،40، 44سانتی مترهستند.افزون بر این قادربه نصب پاور ماژول های 8 و 9 پورت افقی و پاو ماژول های عمودی در این رک ها هستید.رک های ایستاده از درب های شیشه ای و یا تلقی فریم دار برخوردارند که به ما اجازه نصب 1تا4 فن را می دهد.
رکهای ایستاده به خودی خود به چند دسته طبقه بندی می گردند.
رکهای شبکه و مخابراتی که تجهیزات شبکه و مخابرات درون آن جا داده می شود.
رکهای سرور که درون آن سرور قرار گرفته و باید وزن بالا را تحمل کند.
رکهایی که به شکل مجموعه ای در یک اتاق کنار یکدیگر جا می گیرند و تاب تحمل وزن بالا را دارند،ضمن اینکه امنیتشان نیز بسیار بالاست. در ادامه بیشتر به این مطالب می پردازیم.
متعلقات رک شبکه
در صورتی که خواهان استفاده از سرورها برای داخل رک می باشید.میتوانید کیس رکمونت را به کار بگیرید.این کیس به شکل 3و4 یونیتی وجود دارد واز پاورهای 400 واتی تشکیل شده است. افزون بر نکات ذکر شده از درب قفل دار و فیلتر جلوگیری از گردوغبار تجهیز شده است..زمان افزوده شدن کاربران و وارد کردن سوکت هایی که مورد استفاده قرار نمی گیرند، امکان استفاده از پچ پنل وجود دارد. پچ پنل ها ازتوانایی نصب 24 یا 48 پورت برخوردارند
رک ها تشکیل شده از طبقه ثابت اند که در 3 مدل 1،2 یونیت و تخت تولید شده اند.با ما همراه باشید تا هریک را توضیح دهیم.رک شبکه 1 یونیت در طبقه ثابت فقط در جلوی رک به منظور قرارگیری وسایل سبک در رک تولید شده است.برای وسایل با وزن معمولی و رک های تخت هم طبقاتی وجود دارند که در 4 طرف رک قرار دارند.از سایر متعلقات رک که درجلوی مانیتور وجود دارد و هماهنگی بین نمایشگر وسایر تجهیزات داخلی رک را عهده دار است که رک فریم مانیتور نام دارد و عمدتا در مانیتورهای 14،15،17 اینچی مورد کاربری واقع می شود.
حرارت سنج دیجیتالی از سایر متعلقات رک می باشد،که در بالاترین قسمت رک ساخته شده است ووظیفه آن اندازه گیری دمای رک می باشد.حرارت سنج ذکر شده از حافظه برخورداربوده که بعد از رسیدن به حد تعیین شده ای از دما به روشن کردن فن های رک مبادرت کرده که جنسشان از فلز و پلاستیک است.ولتاژ ان ها 220 ولت است.همچنین پاورماژول از ارت بهره مند بوده که وظیفه آن پخش برق در کلی بخش ها می باشد.بلانک وسیله ای است که به منظور پیشگیری از هر نوع دستیابی به وسایل حساسی که که درون رک قرار داده شده اند،بکار می رود.به کارگیری بلانک بسیار بیشتر و برت از قفل های شیشه ای می باشد. در بخش بالایی رک لامپ فلورسنت به منظور روشنایی رک تعبیه شده است.این گونه لامپ زمان قطع برق توسط یو پی اس های درون رک وصل خواهد شد.
ویژگی های رک استاندارد
1قرارگیری درفاصله 19 اینچ در ریلها براساس استاندارد کامپیوتری،مخابراتی و صوتی IEC60297 .
2 ورودی و خروجی کابلهای بالا و پایین رک.
3) برخورداری از سیستم تهویه که عمدتا با فن دربخش بالای رک صورت می گیرد.
4) تجهیز به پایه و چرخ در رکهای ایستاده .
5) برخورداری از قفل امنیتی مناسب.