روتر شبکه چیست؟

روتر شبکه دستگاهی است که برای سوئیچینگ شبکه استفاده می‌شود و قادر است بسته‌های داده را بر اساس آدرس آن‌ها به شبکه‌ها یا دستگاه‌های دیگر هدایت کند. در مدل لایه OSI، سوئیچینگ بسته‌های داده از طریق روتر روی لایه شبکه (لایه 3) اتفاق میافتد. البته علاوه بر روترهایی که از پروتکل اینترنت (IP) استفاده می‌کنند، روترهای چند پروتکلی نیز وجود دارند که پروتکل های دیگر شبکه را نیز مدیریت می‌کنند.

روترها که به عنوان پلیس ترافیک شبکه عمل می‌کنند، وظیفه اصلی روتر انتخاب بهترین مسیرها در جاده های انتقال داده است.

روترها اولین خط دفاع شما هستند و باید طوری پیکربندی شوند که فقط ترافیکی را که توسط مدیران شبکه مجاز است منتقل کنند. خود مسیرها را می توان به صورت ایستا یا پویا پیکربندی کرد. اگر ثابت هستند، فقط می‌توان آن‌ها را به صورت دستی پیکربندی کرد و تا زمانی که تغییر نکنند، به همین شکل باقی می‌مانند. اگر پویا باشند، روترها هوشمند هستند و می‌توانند اطراف خود را یاد بگیرند و از اطلاعات پویا برای ساخت جدول مسیریابی خود استفاده می‌کنند.

روتر شبکه

کاربرد روتر شبکه

روتر شبکه وظایف گوناگونی ازجمله دسترسی به اینترنت ولی کارکردی که درشبکه های لن دارد این است که دستگاه‌های موجود در یک شبکه را به هم متصل می‌کند تا بتوانند با هم ارتباط داشته و داده رد و بدن کنند. اتصال شبکه‌ها یا اتصال دفاتر شعبه به یک دفتر مرکزی از طریق VPN (شبکه خصوصی مجازی) نیز یک نمونه از کاربردهای روتر شبکه است، همچنین روترها دستگاه‌های همه منظوره‌ای هستند که گاها میتوان از آنها برای اتصال دو یا چند شبکه ناهمگن استفاده کرد.

انواع روتر شبکه

پنج نوع روتر اصلی روتر در بازار زیرساخت شبکه وجود دارد شامل، روتر سیمی، روترهای بی سیم، روترهای اصلی، روترهای لبه و روترهای VPN. در گام اول خرید روتر باید در مورد هر یک از انواع روتر اطلاعات اولیه داشته باشید تا یک روتر مناسب انتخاب کنید.

روتر سیمی و روتر بی سیم

روترهای سیمی نسخه‌های قدیمی‌ روترها با اتصالات کابلی هستند.
روترهای بی‌سیم  داده‌ها را مستقیماً از طریق سیگنال‌های رادیویی به رایانه‌ها و سایر دستگاه‌های الکترونیکی منتقل می‌کنند و پیشرفته‌تر هستند.

یک روتر سیمی مستقیماً از طریق کابل به رایانه متصل می‌شود. یک پورت این روتر برای اتصال به مودم و دریافت بسته‌های اینترنت رزرو است، در حالی که پورت دیگر برای توزیع بسته‌های اینترنت پردازش شده و به کامپیوتر متصل می‌شود. روتر پهن باند اترنت یکی از کلاسیک ترین روترهای سیمی است. این روترها از فناوری ترجمه آدرس شبکه (NAT) پشتیبانی می‌کنند که در واقع در آن چندین رایانه که به یک روتر متصل هستند، یک آدرس IP واحد را به اشتراک می‌گذارند.

روترهای سیمی از فایروال‌های (SPI) استفاده می‌کنند با این کار امنیت ارتباط بین رایانه‌های درون شبکه را نیز فراهم می‌کنند.از سوی دیگر، امکان اتصال  روتر های سیمی محدود است و میتوان انها به تعداد محدودی دستگاه متصل کرد به همین دلیل به تدریج درحال جایگزینی با روترهای بی‌سیم هستند.

روتر بی سیم را می توان در ادارات، خانه‌ها یا سایرمکان‌های عمومی دید. روترهای سیمی، داده ها را از طریق سیم دریافت می‌کنند ولی در روترهای بی سیم بسته‌های داده در کد باینری به صورت سیگنال‌های رادیویی منتقل می‌شوند.

روتر بیسیم شبکه

امنیت روتر بی سیم از طریق فیلتر کردن آدرس کنترل دسترسی بی سیم (MAC) و دسترسی محافظت شده از Wi-Fi (WPA) به دست می آید.

پرکاربردترین روتر بی‌سیم شبکه وای فای است.  با فرض اینکه روتر شما به اندازه کافی قوی است، محدودیتی برای تعداد کاربرانی که می توانند به شبکه متصل شوند وجود ندارد. اتصال آسان و امکان اتصال نامحدود کاربران اصلی ترین دلایل محبوبیت روترهای بی سیم به شمار میآید.

روتر لبه و  روتر هسته

روترهای لبه در مرزهای یک شبکه قرار دارند و بسته ها را در چندین شبکه توزیع می کنند و ارتباط بین چندین شبکه را حفظ می‌کنند. در حالی که روتر اصلی در همان شبکه کار می‌کند و مقادیر زیادی داده را با حداکثر سرعت منتقل می‌کند. وظیفه روتر هسته انجام انتقال داده های سنگین است و از پروتکل های مسیریابی مورد استفاده در هسته پشتیبانی می کند.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *