انتخاب رک ایستاده مناسب ساده ای به نظر میرسد ولی این طور نیست،  بیسیار اتفاق افتاده است که پس از خرید رک نیاز به تعویض رک حساس شده و یا پس از گذشت زمانی نه چندان طولانی رک کارایی خود را از دست داده است تمام این ماجرا به خاطر این بوده است که فرآیند خرید رک ساده فرض شده است. شما میتوانید با اندکی تحقیق انتخاب بهتر و آگاهانه‌تری داشته باشید تصمیم بگیرید. امیدواریم این مقاله و نکاتی که در این قالب برای شما بیان شد به روند انتخاب درست کمک کند.

رک چیست و چه کاربردی دارد؟

رک به  قاب مستقلی گفته می‌شود که اطراف آن باز یا بسته باشد. رک‌ها تجهیزات فناوری اطلاعات مانند سرور و سوئیچ‌های شبکه را سازماندهی می‌کنند و باعث بهینه‌سازی فضا می‌شوند. امنیت فیزیکی، قابلیت تحرک و محافظت در برابر عوامل مخرب و شرایط محیطی از جمله وظایفی است که رک‌ها برعهده دارند. حفاظت برق، خنک‌کننده‌گی، مدیریت کابل، مدیریت دستگاه هم از اهداف استفاده از رک به شمار می‌رود. انتخاب رک مناسب و پیکربندی آن‌ها مطابق با نیاز شما، می‌تواند سازمان شما را از خرابی‌های پرهزینه غیرضروری بی‌نیاز کند.

انواع رک

در ابتدا برای انتخاب رک ایستاده مناسب بهتر است با انواع رک آشنا شوید.

  • رک مونت یا رک دیواری: این نوع رک در بالای زمین ونزدیک سقف نصب می‌شود، رک‌های دیواری نیز باعث صرفه جویی در فضای کف می شوند. استفاده از آنها در مکان‌های تنگ یا راهروهای باریک بسیار مناسب است.
  • رک ایستاده : این نوع رک‌ها در مراکز داده کاربرد دارند و معمولا حجم زیادی از تجهیزات را در خود جای می‌دهند.

هنگام خرید رک باید به چندین نکته توجه کنید.

نکاتی که در انتخاب رک ایستاده باید در نظر بگیرید

مدل رک

اگر نیاز دارید به اطراف رک، تجهیزات و کابل درون رک دسترسی مکرر داشته باشید، رک‌هایی که اطراف باز دارند، خریداری کنید . انتخاب رک ایستاده با طراحی باز برای مکان‌هایی که مسائل امنیتی کمرنگ است، بهتراست ولی در مکان هایی که مسائل امنیتی در اولوست است بهتر است از رک هایی را انتخاب کنید که دیواره دار است و امکان قفل کردن آنها وجود دارد. در شکل زیر انواع رک ایستاده را مشاهده می‌کنید.

رک ایستاده

نقطه شروع خرید و انتخاب رک ایستاده این است که این سوال را از خود بپرسید که : قرار است چه چیزی درون رک قراربگیرد؟ زیرا تجهیزاتی که خریداری می کنید مجموعه از ابعاد، وزن و نیازهای خنک کننده خاص خود را دارد.

وزن

اکثر رک‌ها به اندازه کافی قوی به نظر می‌رسند ولی همیشه هم اینطور نیست. شما باید وزن ترکیبی همه تجهیزاتی که قصد دارید در رک خود نصب کنید بدانید. چرا که دیده شده که بسیاری بدون در نظر گرفتن این مورد دچار مشکل شده‌اند و قسه رک به مرور زمان شروع به انحراف کرده است. بعد از این که به این سوال پاسخ داده‌اید، باید به دنبال انتخاب رک با اندازه مورد نظر خود باشید.

ارتفاع رک

ارتفاع رک یکی از مهمترین مشخصات در انتخاب رک ایستاده است. یک واحد رک (1U) 4.4 سانتی متر فضای قابل استفاده در اختیار شما قرارمی‌دهد. بنابراین، برای مثال، یک دستگاه رک مانت که 2U ارتفاع دارد، 8.89 سانتی متر از فضای در اختیار شما قرار می‌دهد.

اکثر رک‌های ایستاده دارای ارتفاع استاندارد 45U هستند که 2 متر ارتفاع دارند، این رک‌ها اتاق‌هایی با سقف استاندارد و مناسب هستند. گزینه‌های دیگری نیزدر بین رک‌های ایستاده وجود دارد – از مدل‌های کوچک‌تر با ارتفاع 10U تا ارتفاع 58U. این رک‌های بلند، تا ارتفاع 2.7متری، امکان نصب بسیار متراکم تجهیزات در فضای کف فراهم کرده و باعث صرفه‌جویی می‌شوند. انتخاب رک ایستاده تا حد زیادی به نیاز شما بستگی دارد.

اندازه رک ایستاده

 

استراتژی خنک سازی

 

تهویه برای اثربخشی تجهیزات بسیار مهم است. سرورها در حین کار گرمای زیادی تولید می کنند و بدون تهویه مناسب، این گرما افزایش می یابد و می‌تواند کارایی تجهیزات شما را تحت تاثیر قرار دهد. یک رک مناسب دارای دریچه‌های هوا است. برخی از رک‌های پیشرفته‌تر مجهزتر هستند مثلا مجهز به فن‌های خروج هوا برای بیرون راندن هوای گرم هستند. در انتخاب رک ایستاده باید به این نکته توجه کنید. اگر نگران امنیت نیستید، پانل‌های درب را بردارید یا حتی به جای رک بازبخرید.

توسعه

هر گونه توسعه آتی را در نظر بگیرید. اگر قصد دارید تجهیزات بیشتری نصب کنید، باید درانتخاب خود رک‌های بزرگ‌تری را در نظر بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *