اگر  به طور کلی در مورد کابل شبکه، رده بندی و استانداردهای کابل شبکه، انواع کابل شبکه از لحاظ نویز پذیری صحبت کنیم، توضیح کابل شبکه CAT6 FTP و سایر انواع کابل شبکه بسیار آسان خواهد بود.

کابل شبکه چیست؟

برای انتقال اطلاعات در محیط شبکه باید از رسانه ای جهت انتقال اطلاعات مانند کابل های شبکه استفاده شود. یکی از اساسی‌ترین عناصر در شبکه های کامپیوتری، کابل شبکه است که دارای انواع و اشکال مختلفی می باشد. اطلاعات به صورت صفر و یک و جریان ولتاژ الکتریکی از طریق کابل ها منتقل می شود. کابل شبکه مانند سیم رانژه تلفن یا کابل تلفن می باشد ولی تفاوت اصلی آن در تعداد زوج سیم های کابل های شبکه می باشد.

“کابل شبکه یک بستر ارتباطی است که به منظور تبادل داده، اشتراک گذاری و متصل ساختن دستگاه های یک شبکه به یکدیگر یا به سایر شبکه ها، استفاده می شود.”

کابل شبکه بر اساس پهنای باند، سرعت، نویزپذیری، جنس روکش و… به چندین دسته تقسیم می‌شود. اما به‌طور استاندارد کابل‌های شبکه به دسته‌های Cat1 تا Cat8 تقسیم می‌شوند. این دسته‌ها از Cat1 (کوتاه شده Category 1 یا دسته 1) شروع شده و به Cat8 می‌رسند. هر چه دسته‌بندی کابل‌های شبکه بالاتر باشد، تکنولوژی ساخت آن‌ها و در نتیجه سرعت انتقال اطلاعات، پهنای باند و نویزپذیری آن‌ها بهبود پیدا می‌کنند.

انواع کابل شبکه از لحاظ محیط مورد استفاده

انواع کابل شبکه بر اساس محیطی که در آن استفاده می گردند عبارتند از:

  • کابل شبکه فضای داخلی (Indoor): مدل Indoor مناسب برای استفاده درون ساختمان می باشد.
  • کابل شبکه فضای خارجی (Outdoor): مدل Outdoor نسبت به عوامل محیطی از جمله گرما، سرما، نور خورشید، ضربه و غیره مقاوم می باشد. این مدل با لایه های محافظی همچون PVC، Steel Armored، PE مناسب برای استفاده در انواع تاسیسات خارجی می باشد.

انواع جنس رشته سیم های کابل Lan

  • کابل شبکه تمام مس: بهترین مدل و جنس کابل از نظر انعطاف پذیری، سرعت بالا، مقاومت کم و پشتیبانی از PoE مدل تمام مس می باشد. به کابل های تمام مس به ترتیب (BC (Bare Copper و یا (CCC (Copper Clad Copper نیز می گویند.
  • کابل شبکه فولادی با روکش مس: این مدل نسبت به مدل آلومینیومی با روکش مس از انعطاف پذیری، سرعت بالا و مقاوت کمتری برخوردار است و از PoE پشتیبانی نمی کنند، و به ندرت از آنها استفاده می شود. به کابل شبکه فولادی با روکش مس (CCS (Copper Clad Steel نیز می گویند.
  • کابل شبکه آلومینیومی با روکش مس: این مدل نسبت به مدل تمام مس از انعطاف پذیری، سرعت بالا و مقاوت کمتری برخوردار است و از PoE پشتیبانی نمی کنند. به کابل شبکه آلومینیومی با روکش مس (CCA (Copper Clad Aluminum نیز می گویند.

تفاوت کابل های شبکه از لحاظ نویز پذیری 

انواع کابل شبکه از لحاظ جنس، شیلد دار بدن و یا نبودن با هم فرق میکند. در ایران اکثرا دو نوع کابل رو میشناسند و بیشتر هم خرید و فروش میشود، کابل شبکه UTP (کابل بدون شیلد) و کابل شبکه SFTP (کابل شیلد دار همراه با فویل)، اما در واقع تنوع کابل های شبکه بیشتر از این دو نوع است، تقسیم بندی درست کابل شبکه از نظر شیلد دار بودن یا نبودن یا نوع شیلد به این صورت است که وقتی ما می گوییم این کابل فویل دارد یا شیلد دارد دور 4 زوج کابل فویل و شیلد وجود دارد یا دور هر زوج ؟ خب وقتی این موضوع پیش میاید مقداری بحث تخصصی تر می شود، برای درک بهتر این موضوع موارد زیر رو مشاهده کنید:

  • U/UTP :
  • این کابل بدون محافظ و شیلد است و تنها از طریق روکش اصلی خود محافظت می شود .
  • F/UTP :
  • در این کابل به دور هر 4 زوج یک فویل پیچیده شده است به این نوع کابل شبکه کابل شبکه ftp هم میگویند. از آنجایی که همیشه بین F/UTP, U/FTP اشتباه رخ میدهد. بر آن شدیم تا با با شکل این دو را نشان دهیم. شکل زیر کابل شبکه CAT6 FTP است.

کابل شبکه Cat6 Ftp

  • U/FTP :
  • در این کابل به دور هر زوج یک فویل پیچیده شده شده است. شکل زیر یک نمونه از این کابل نشان داده شده است.

 

کابل شبکه Cat6 Ftp

  • SF/UTP :
  • در این کابل فقط یک شیلد آهنی بافته شده به همراه فویل به دور هر 4 زوج پیچیده شده.
  • SF/FTP :
  • در این کابل یک شیلد آهنی بافته شده به همراه فویل به دور هر 4 زوج و یک فویل به دور هر زوج پیچیده شده.
  • F/FTP :
  • در این کابل یک فویل به دور 4 زوج و یک فویل به دور هر زوج پیچیده شده.

نکته:

موارد زیر هم در کابل های شبکه رویت می شود که در زیر به آنها اشاره شده است:

  1. U=Unshielded / بدون شیلد
  2. F=Foild / فویل دار
  3. S=Braided Shielding / شیلد آهنی بافته شده
  4. TP=Twisted Pair / زوج به هم تابیده

کابل شبکه CAT6 FTP

کابل شبکه CAT6 FTP از محصولات شرکت فرانسوی است. این کابل یک از کابل‌های شبکه انتقال دیتا با بالاترین کیفیت قابل ارائه می باشد. کابل شبکه Cat6 SFTP صرفا جهت انتقال اطلاعات در مخابرات و سیستم های امنیتی و سایر فضا ها کاربرد دارد که توسط پیشرفته ترین دستگاه ها و تحت نظر کارشناسان مجرب از بهترین مواد اولیه و تکنولوژی به گونه ای تولید میشوند که اطلاعات را با سرعت بالا در کوتاه ترین زمان ممکن انتقال دهند.

این کابل شبکه از نوع FTP یا F/UTP است. در این نوع کابل روی مجموع زوج های تابیده شده شده یک لایه فویل قرار گرفته است اما بر روی تک تک زوج ها هچ گونه فویلی قرار ندارد. کابل شبکه FTP انعطاف پذیری کابل را کم نمی‌کند و در عین حال مقاومت خوبی در برابر انواع نویز از خود نشان می‌دهد.

کابل شبکه CAT6 FTP در گروه کابل های شبکه Cat6 جای می گیرد. سرعت کابل های Cat6 برابر با 10 گیگابیت در ثانیه (تا فاصله 37 یا 55 متری) و پهنای باند آن برابر با 250 مگاهرتز است. کابل های Cat6 با تجهیزات هم نوع خود سازگاری و کارایی بیشتری دارند.

مغزی این کابل به طور کامل از مس است. کابل های تمام مس (CCC) نسبت به کابل های CCA (با مغزی آلومینیوم با روکش مس)، از کیفیت بالاتری برخوردار هستند. به دلیل رسانایی بالایی که فلز مس دارد کابل های تمام مس سرعت بیشتری برای انتقال اطلاعات دارند و می توانند از قابلیت PoE پشتیبانی کنند. بسته بندی این محصول به صورت یک جعبه به رنگ سفید و قرمز طراحی شده است. کابل شبکه Cat6 FTP با حلقه هایی به متراژ 305 متر عرضه می شود. جنس روکش این کابل PVC و رنگ آن آبی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *