کابل شبکه چیست؟

تا حالا کلمه LAN رو زیاد شنیده ایم و یا پورت های آن را بر روی تلویزیون یا کامپیوتر و یا سایر وسایل منزل بسیار مشاهده کرده ایم. اما شاید درکی از معنای آن نداشته باشیم و یا آگاهی نسبت به عملکرد آن نداشته باشیم. کابل شبکه یکی از اجزای مهم شبکه های کامپیوتری محسوب می شود. در واقع کابل شبکه، رابط میان دستگاه ها در شبکه است که فقط می تواند صفر و یک (جریان و ولتاژ الکتریکی) را انتقال دهد و هیچ دخالتی به محتوای اطلاعات ندارد.

جهت دریافت و یا ارسال هر نوع اطلاعاتی در دستگاه‌ها، باید مراحل نرم افزاری و سخت افزاری خاصی را طی شود که این مراحل شامل دسته بندی اطلاعات، کدگذاری آن‌ها، مشخص شدن مبدأ و مقصد اطلاعات و بسیاری مراحل دیگر می شود که پس از گذر این مراحل در نهایت این اطلاعات آماده ارسال می‌شوند و سپس از طریق انواع کابل شبکه انتقال پیدا می‌کنند.

ویژگی های کابل LAN

با استفاده از کابل لن قادر خواهید بود نرخ انتقال داده ها را در شبکه های کامپیوتری بالا ببرید. کابل لن شبکه رده 6 جهت تنظیم یک استاندارد در اترنت گیگابیت کاربرد دارد. این کابل لن همچنین به عنوان Cat6 شناخته شده است که با استانداردهای رده 5/5 e و رده3 نیز سازگاری دارد. اگر اجزای شبکه لن با سرعت های گیگابیت سازگاری داشته باشند، کابل لن شبکه می تواند یک شبکه کامپیوتری را با سرعت بالا و عملکرد مطلوب بوجود آورد.

انواع کابل های شبکه:

کابل های کواکسیال

در گذشته و در آغاز تلاش برای توسعه شبکه‌های کامپیوتری جهت ارتباط میان کامپیوترها از کابل کواکسیال استقبال می شد. کابل های کواکسیال در سال ۱۸۸۴ توسط شخصی به نام ارنست ورنر اختراع شد. از این نوع کابل ها می توانید برای انتقال سیگنال‌های فرکانس رادیویی(RF) مانند تلویزیون و رادیو برای اتصال به تلویزیون و گیرنده دیجیتال خود استفاده کنید. از مزایای این نوع کابل ها میتوان به پهنای باند زیاد و  حذف نویز اشاره نمود. با وجود قیمت بیشتر کابل‌های کواکسیال هزینه نصب در آن‌ها معقول است چراکه زمان کمتری جهت اتصال کانکتورهای آن‌ها صرف می‌شود.

کابل های زوج تابیده‌شده یا Twisted Pair

در حدود سال‌های 1900 زوج سیم به هم تابیده یا Twisted Pair تمامی سیستم ارتباطی تلفن را در انحصار خود در آوردند. مدتی پس از استفاده از کابل کواکسیال جهت برقراری ارتباطات شبکه جذب کابل Twisted Pair شدند. این نوع کابل‌ها از سوکت RJ45 استفاده می‌کنند. کابل های بهم تابیده براساس تعداد سیم‌های داخل هر کابل، میزان تابیدگی سیم‌ها و همچنین استفاده از روکش‌های مختلف؛ به انواع مختلفی تقسیم‌ بندی می‌شوند. معمولآ این کابل‌ها از جنس مس ساخته می شوند و به کابل‌های مسی نیز معروف هستند. این کابل‌ها از چند سیم به هم بافته شده یا زوج سیم تابیده شده تشکیل شده اند. به همین خاطر به کابل‌های زوج به هم تابیده معروف هستند.

کابل های فیبر نوری

در حالی که سیم های فلزی عایق که سیگنال های الکتریک را انتقال می دهند، کابل های شبکه فیبرنوری هم با استفاده از رشته های شیشه و پالس های نور کار می کنند. کابل های فیبر نوری شبکه با وجود آن که از شیشه ساخته شده اند، بسیار انعطاف پذیر هستند. این نوع کابل‌ها جهت انتقال داده‌ها در مسافت‌های طولانی و با عملکرد بالا ساخته شده‌اند و در شبکه‌های بزرگ، دیتاسنترها و زیرساخت‌های مخابراتی مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع کابل برای محیط های خاص که مقدار زیادی از تداخلات الکتریکی وجود دارد توصیه می شود. همچنین جهت اتصال شبکه های میان ساختمان ها با وجود  ایمنی بودن نسبت به رطوبت و نور استاندارد بسیار مناسب می باشد. کابل های فیبر نوری در دو نوع Singlemode و Multimode وجود دارند.

دسته بندی ها:

کابل شبکه بر اساس پهنای باند، نویز پذیری، سرعت و سایر خصوصیات خاص به چند دسته تقسیم می شوند. دسته در زبان انگلیسی CAT مخفف کلمه CATEGORY است. این دسته بندی ها از دسته بندی 1تا دسته بندی 8.2 وجود دارند و هر چه دسته های کابل های شبکه بالاتر رود به پهنای باند و سرعت انتقال اطلاعات آنها افزدوه شده و از نویز پذیری آنها کاسته می شود. اولین دسته از سیم های به هم تابیده متعلق به سیم های تلفن است که در رده ی cat1 قرار می گیرد. سیم های تلفن تنها برای ارسال سیگنال صوتی مکالمه استفاده می شود و دیتا را رد نمی کند. ولی از دسته ی 2 به بعد دیتا هم رد می شود.

روکش ها:

یکی دیگر از عوامل مهم در کابل شبکه، جنس روکش کابل است. غالبآ کابل‌های شبکه از جنسPVC  LSZH و پلی اتیلن ساخته می شوند. کابل‌های با روکش  LSZH که در بازار به‌عنوان کابل‌های نسوز شناخته شده اند در برابر حرارت و آتش سوزی منقبض شده و دود سمی منتشر نمی‌کند. کابل‌های پلی اتیلن در تولید کابل‌های OutDoor که برای مصارف در محیط بیرونی است در مقابل آفتاب و عوامل فرسایشی مقاومت خوبی دارد.

نحوه انتقال اطلاعات در کابل شبکه:

راه کار های متنوع و زیادی جهت ارسال و دریافت اطلاعات در یک شبکه کابلی وجود دارد تا بتوانیم دو سر کابل LAN را به شبکه متصل کنیم. آسان‌ترین راه برای انجام این کار این است که دو سر کابل خود را سوکت زده و کامپیوتر و تجهیزات را به یکدیگر وصل کنیم. روش دیگری که بیشتر در شبکه‌های ساختار یافته قابل استفاده است به این صورت می باشد که یک طرف کابل شبکه را به کیستون پانچ کرده و از طریق پچ کورد ارتباط را با کامپیوتر و سایر تجهیزات برقرار نماییم. طرف دیگر کابل LAN را باید به پچ پنل پانچ کرد و اتصال آن را هم از طریق پچ کورد به سوییچ یا …ایجاد کنیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *